Vill du bli min praktikplats?

LIA 2: 27 september – 3 december

Webbanalytiker | Medieinstitutet | 2020-2021 | Malmö

En webbanalytiker mäter, samlar in och analyserar data om hur en hemsida eller applikation presterar. Genom att kartlägga besökares digitala beteenden kan en webbanalytiker optimera den digitala närvaron hos ett företag. Webbanalys kan även innebära att ta fram och mäta nyckelindikatorer och se till att budgeten för de digitala kanalerna används så effektivt som möjligt. Jag kommer att ha läst klart följande kurser:

  • – Affärsmannaskap och Digital transformation
  • Kompetensportfölj och Entrepenörskap
  • – Webbteknik
  • – Digital Marknadsföring
  • – Statistik och Mätmetodik
  • – Webbanalys med branschcertifiering
  • – Konverteringsoptimering och Testning
  • – Presentation och Visualisering av data

Det här är jag

Jag har en bred utbildningsbakgrund inom bland annat folkhälsovetenskap, projektledning, arbetsrätt, psykologi och utvärderingsmetodik. Tidigare har jag arbetat som skiftledare, anläggningsansvarig och nu senast i många år på statlig myndighet med handläggning och service.

Jag har fått se många delar av olika verksamheter, haft stora noggrannhetskrav inom det statliga och stora krav på att leverera effektivt inom det privata. Idag tar jag med mig all erfarenhet för att bli en riktigt grym webbanalytiker.

Analys och data i hjärtat

Jag är analytisk av naturen och har alltid gillat statistik och att tolka den. Det var det jag drogs till mest när jag läste till folkhälsovetare och jag visste att om jag någon gång skulle omskola mig skulle det vara relaterat till analys. När jag hörde talas om webbanalytiker-utbildningen blev jag eld och lågor, det här är jag!

Under utbildningens gång har jag funnit att de mer tekniska aspekterna av webbanalys är de som lockar mig mest. Att sitta med en GTM-implementering eller annan form av problemlösning, det är första gången jag har hittat äkta flow. Hjärnan går på högvarv efter en lösning och helt plötsligt har tiden bara flugigt iväg, helt underbart!

Kompetenser

A/B-tester

CRO

Digital marknadsföring

Grunder i Javascript

HTML/CSS

SQL

Webbanalys

Verktyg

Excel

Google Analytics

Google Tag Manager

Google Ads

Google Data Studio

Google Search Console

Hotjar

Moz

Screaming Frog

WordPress

Certifikat

Google analytics individual qualification certifikat
Google Analytics Individual Qualification
Google Tag Manager Fundamentals
Google Tag Manager Fundamentals
Google -Fundamentals of Marketing
Google -Fundamentals of Marketing Certificate
Become an SEO Expert
Become an SEO Expert – Linkedin Learning
Google Ads Display Certification
Google Ads Display Certification
Google Ads Search Certification
Google Ads Search Certification

Vilka förväntningar finns på er som praktikplats?

I dessa speciella tider får vi alla göra saker annorlunda, därför är jag öppen för en praktik på distans även om fysisk närvaro är att föredra. När den första praktikperioden börjar har vi avslutat all vår lärarledda utbildning och har en solid grund rent teoretiskt. Till stöd behövs en handledare med kompetens inom området som kan finnas där vid frågor.

Jag är främst intresserad av praktikplatser i Skåne men om det går att lösa på distans så är även företag längre bort av intresse.

Låter det intressant?
Hör gärna av dig!